Powered by Blogger.
 

Thursday, June 23, 2011

Kenapa tak bagitahu?

6 comments
ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ



~Segala puji bagi Allah dan selawat dan salam atas nabi junjungan,Muhammad,Rasulullah S.A.W serta atas para keluarga dan para sahabat Baginda~



Alhamdulillah baru selesai membaca beberapa entry sahabat2 blog,,banyak rupanya yang ana da terlepas untuk beberapa hari ni,,ana kebelakangan ni agak sibuk, tak dapat nak selalu online. Kali ni pun cuma nak kongsi sedikit pengalaman usrah bersama-sama adik-adik ahli usrah kat SMK Tebobon, kat area Menggatal, Sabah ni.


Sebenarnya usrah ni dikendalikan oleh alumni PERPPIS SMK Tebobon dan beberapa naqib dari PSS,,tapi pada suatu hari sahabat ana yang kendalikan usrah ni mengajak ana untuk tolong kendalikan bersama. Jadi,ana pun terima sebab ana sendiri sedang berada dalam kelana mencari ilmu.


Ana da join usrah ni sejak dua atau tiga minggu yang lalu,,dan untuk minggu ni,sahabat ana merencanakan sesuatu yang agak berlainan untuk adik-adik usrah.


Satu slot meraikan hari kelahiran salah seorang adik usrah diadakan. Tapi acara ni sudah tentu dirahsiakan daripada semua adik usrah. Perkara ni pun sebenarnya pernah dilakukan terhadap sahabat ana ni oleh naqib kami dulu, jd nak bagi diorang rasa pula.


Masa nak mengakhiri usrah tu,,kami buat sedikit slot muhasabah dan semua ahli usrah diminta untuk menutup mata masing-masing. Masa sesi muhasabah tu berjalan,,rakan naqib yang lain menyediakan kek dan sedikit hidangan ringkas di hadapan mereka.


Kemudian sahabat ana pun menyuruh adik usrah yang dirai tu untuk berdiri,,berkata kepadanya kenapa dia tidak memberitahu para nuqaba tentang satu perkara(lebih kurang macam tajuk kat atas,,8'),,),,rupa-rupanya perkara yang dimaksudkan sahabat ana ni ialah hari lahirnya.


Kemudian semua diminta untuk membuka mata masing-masing dan alangkah terkejutnya dan terharu mereka melihat kek hari lahir untuk adik ni.,,yang menangis segera mengelap air mata,,dan semua mengukir senyuman mengeratkan lagi ukhwah yang sedia terjalin.SubhanAllah


Adik yang kat tengah tu yang sedang diraikan

Gelagat adik-adik usrah
 Sahabat ana bersama adik-adik usrah

 Adik yang masih terkesan dengan slot muhasabah


Dengan izin Allah hanya ni ja untuk kali ni,,insyaAllah bila ada ruang dan peluang,kita sama-sama berkongsi ilmu dan pengalaman. Bersama kita membina kembali generasi taqwa.

Wallahu 'alam


6 comments:

  1. Salam diq....
    q tgk bez wo masa mu terisi ngan benda2 ni... klu ada ksempatan maw jua aq ikut skali...
    *sedih rasanya hati ni klu tbuang masa bgitu jak*

    ReplyDelete
  2. awang~ q tgok ko pn bez da kat sana,,aq pn hrap kalo ad ksempatan nk ke sana,,nk cri ilmu

    ReplyDelete
  3. tkenang blek saat kat matrik..kena skali..alhamdulillah..moga ukhwah smkin erat..:)

    ReplyDelete
  4. bagusnya adik2 ni,terharu akak lihat...teruskan dengan usrah sebegni..moga hati kalian sentiasa lembut,lunak dan cintakan syariat islam

    ReplyDelete

 

Komen Terbaru