Powered by Blogger.
 

Tuesday, May 31, 2011

Dunia Ibarat Bayang-bayang

2 comments

ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ


~Segala puji bagi Allah dan selawat dan salam atas nabi junjungan,Muhammad,Rasulullah S.A.W serta atas para keluarga dan para sahabat Baginda~



 
Penat kaki melangkah tak tertanding dengan ibrah dan mutiara nasihat dalam khutbah Jumaat, 27 Mei, di Masjid TM yang terletak di kawasan Menggatal, Sabah kalo ana tak silap. Perjalanan menelusuri jalan di bawah terik mentari bersama sahabat-sahabat sekali lagi memberi tempat kepada alam untuk mendidik diri.


Ana teruskan kepada perkongsian yang ingin ana sampaikan.Ana tertarik dengan satu analogi yang disampaikan oleh khatib dalam khutbah Jumaat yang lalu. Kata beliau, dunia ini ibarat bayang-bayang,jika kita mengejarnya kita tidak akan dapatkannya selama-lamanya. Tetapi bila kita tidak pedulikannya,ia pula yang akan mengikuti kita. Begitulah lebih kurang apa yang dikatakan oleh beliau.

























 

Gambar sekadar hiasan



 
Apa yang dimaksudkan dengan ''tidak mempedulikannya"?,,kita tidak mempedulikannya kerana kita sibuk dan bersungguh-sungguh dalam melaksanakan hakikat keperluan kita yang sebenarnya, dalam kita beribadat kepada Allah, melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya, mengajak kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran, berjihad di jalan Allah dan berkelana dalam menuju makrifat-Nya dan sebagainya.


Kenapa pula jika kita mengejar dunia kita tidak akan dapat selama-lamanya??padahal ada orang yang mengejar dunia, dan dia berjaya mendapatkannya,malah berlipat kali ganda..
Kita kena lihat balik mendalam,adakah itu kebahagiaan yang sebenarnya?adakah itu balasan Allah kerana amalnya ataupun hanya untuk menyesatkannya?
Tepuk dada,tanya iman..


Post kali ni tak panjang,,ana asif kalo ada kesilapan. Mungkin anda akan rasa sesuatu hilang ataupun tergantung masa baca post ni atau pun post2 sebelum ni,,maka latih diri kita untuk berfikir. Ana sendiri sebenarnya sukakan persoalan,dan tidaklah ana sampaikan ini melainkan untuk diri ana khususnya dan insyaAllah untuk diri kita semuanya untuk kita bersama-sama memaksimumkan daya pemikiran kita. InsyaAllah dari persoalan ini mengajar kita untuk sentiasa mencari jawapan.

wallahu a'lam

Program Intelectual Leader Camp

0 comments

ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ


Alhamdulillah,segala puji bagi Allah,,selawat dan salam atas Baginda,Nabi junjungan,Nabi Muhammad S.A.W serta seluruh keluarga dan sahabat Baginda..


Segala puji sekali lagi ana rafakkan kepada Allah, Tuhan semesta alam,,kerana program Intelectual Leader Camp anjuran Alumni PERPPIS SMK Tebobon dan Alumni BALKIS SMP Likas,Kota Kinabalu telah berjaya dilaksanakan pada 27 Mei yang lalu sehingga 29 Mei. Setelah lebih kurang dua hari barulah ana dapat kongsikan sedikit pengalaman ana di SMK Tebobon, Kota Kinabalu.


Sebenarnya ana ni pun bukanlah bekas pelajar sekolah tersebut, tapi mendapat pelawaan dari sahabat untuk menyertai program tu sebagai AJK dan fasilitator. Walaupun menghadapi pelbagai dugaan dalam melaksanakan program tersebut, alhamdulillah ianya masih dapat berjalan dengan lancar dan menyajikan hikmah dan kurnia-Nya tak kira kepada AJK sendiri mahupun peserta. Alhamdulillah ana dapat berkenalan dengan ramai sahabat baru dalam program ni, dan secara tidak langsung program ni turut mendidik para AJK dan fasilitator untuk lebih berkepemimpinan.


Kali ni ana cuma terangkan secara ringkas mengenai program ni. Program ni bermula sekitar pukul 4 petang di mana para peserta mula mendaftar, dan pada malamnya,acara 'ice breaking' yang diurus oleh pengarah progrm sendiri yang menyentuh sedikit kelainan. Pengarah program buat ala-ala Imam Muda semasa sesi 'ice breaking' tu. Pada keesokan harinya, para peserta disajikan dengan beberapa aktiviti menarik.


Pada malamnya pula,ada sedikit aktiviti dan disambung dengan acara Malam Kesenian Islam, di mana peserta diminta untuk mempersembahkan persembahan yang telah ditugaskan sebelum itu.
Persembahan dari peserta, sumanya mantap2,,tak lupa juga persembahan nasyid dari AJK,tak sangka dapat juga ana lepaskan rindu dengan bernasyid dengan sahabat Shoutul Irfan(walaupun hanya kami dua orang masa tu) dan bergabung dengan kumpulan Ar-Rayyan dari SMK Tebobon.


Salah satu acara yang ana tak dapat lupakan ialah masa sesi penghayatan,,satu ayat yang diluahkan oleh salah seorang fasilitator masih terngiang-ngiang di telinga ana,,

"...Ya Allah,pandanglah aku walau sekadar jelingan..."

Lebih kurang begitulah ayatnya,,insyaAllah sama2 kita hayati. Esoknya pula ada sedikit lagi aktiviti sebelum program bersurai, salah satunya ialah Perintah Si Bisu,,aktiviti ni agak seronok dengan pelbagai ragam peserta. Program berakhir lebih kurang pada pukul 2.30 petang.


Apa-apa pun ana memang bersyukur kerana terpilih untuk turut sama terlibat dalam program ni. Syukran ana ucapkan kepada sahabt ana yang sudi mengajak ana untuk terlibat dalam program ni,akhi Shahfieq yang juga merangkap sebagai pengarah program dan tak lupa kepada suma rakan AJK dan fasilitator.
Ana ingin memoon maaf kerana agak ringkas dan tak ada apa yang nak dipaparkan dalam post ni pada waktu ini,,insyaAllah ana akan post bila diberi peluang.


wallahu a'lam

Wednesday, May 25, 2011

Puisi Pak Cik

1 comments
ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ


~Segala puji bagi Allah dan selawat dan salam atas nabi junjungan,Muhammad,Rasulullah S.A.W serta atas para keluarga dan para sahabat Baginda~

Kali ni ana cuma letakkan puisi Pak Cik ana yang baru beliau buat pagi tadi, insyaAllah walaupun agak ringkas tapi penuh dengan mutiara nasihat dan muhasabah. Beliau seorang yang suka berpuisi dan menulis. dan selalu tag ana puisinya kat FB bila ada puisi baru, yang ni salah satu dari banyak2 yang beliau tag.

Tajuk puisi ni ialah "Musafir".

Gambar sekadar hiasan

"tamuku lewat di suatu malam musim panas
kedatanganmu pun memang tak kusangka, malam kembang bunga kenanga
sinar matamu yang rudup bicaramu musafir yang lelah
kau minum segelas susu sambil berbual kota yang ranap
bumi merekah mimpi  gerun  bulan yang terhiris
kutanya  apakah sudah ditemukan yang benar..
belum, mereka masih menghitung nasib dan dosa-dosa celaka
bual semakin lemah, kisahnya berhenti.
kutunggu esok mendatang, musafirku masih di ufuk mimpi."



~Kalo nak baca lagi puisi-puisi beliau boleh lihat kat blog ni,,tapi mungkin kat blog tu agak kurang sikit,,sebab ana sendiri lihat beliau lebih suka post puisinya kat fb,,8')

InsyaAllah kita cuba perah otak kita ni untuk berfikir lagi, mngeluarkan mutiara nasihat dan muhasabah dari puisi ni.

Wallahu a'lam

Sunday, May 22, 2011

Perjalanan kali ni..

0 comments
ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ


~Segala puji bagi Allah dan selawat dan salam atas nabi junjungan,Muhammad,Rasulullah S.A.W serta atas para keluarga dan para sahabat Baginda~





Alhamdulillah,segala puji bagi Allah,,walaupun sejak beberapa hari ni ana agak sibuk sedikit,tetapi di samping kesibukan yang tak seberapa sibuk tu pun ada banyak ibrah yang dapat dikutip dengan izin Allah,insyaAllah.

Bila diperhatikan alam, kejadian sekeliling, walaupun hanya perkara kecil yang terjadi di sisi,,sungguh Allah tidak menjadikan semua ini dengan sia-sia, akan ada hikmah yang menyusul walaupun terkadang ianya
terang benderang depan mata,yang kadang-kadang hanya sebahagian yang menyedarinya, dan terkadang ianya terselindung dek hijab dan tersirat,yang hanya sedikit yang menyedarinya, semuanya dengan izin Allah.

Ada perkara yang jelas di hadapan seseorang tapi dia tidak mampu melihatnya,tapi orang lain yang mampu melihatnya dan ada perkara yang terselindung di sebalik perkara yang lain tapi mampu dilihat dan disedari oleh sebilangan yang lain. Dan tidaklah semua ini melainkan dengan izin Allah.

Dalam beberapa hari ni,ana banyak sikit berjalan di muka bumi Allah ni di samping sahabat-sahabat seperjuangan, meraikan sahabat, bermesyuarat untuk program yang disertai, menuntut pengetahuan,,,semuanya banyak menimbulkan persoalan dan rasa senang serta ibrah tersendiri.

Semalam pula,,alhamdulillah anak saudara ana selamat dilahirkan. Ana bermohon pada Allah agar inilah insan yang suatu hari nanti bakal bersama-sama di barisan hadapan dalam memperjuangkan agama Allah,
inilah insan yang bakal meletakkan usaha di jalan dakwah,
inilah insan yang bakal bersama dalam menegakkan kembali Khilafah Islamiyyah,
inilah insan yang hidupnya tidaklah melainkan kerana cinta kepada Allah dan kekasih-Nya,,

InsyaAllah minggu yang baru ni pula ana akan bergerak ke Labuan untuk menyertai sahabat-sahabat dalam minggu pengurusan pelajar baru kolej Matrikulasi Labuan bagi membantu dalam pngurusan pelajar baru.
Apakn daya ana,ana hanya mampu menyertai lebih kurang dalam satu hari saja.
Semua ni pun hanyalah perancangan,Allah yang menentukan segalanya.
Segala puji bagi Allah, sehingga kini masih mampu bernafas mendapat nikmat oksigen yang kadang kala kita ni lupa betapa nikmatnya menghirupnya.Kadang-kala kita lupa nikmat Allah ini yang mana kita sentiasa menyedutnya dengan izin Allah,kadang-kala kita terlepas pandang perkara ni.

Walaupun ianya mungkin dipandang sesuatu perkara yang kecil,mungkin tidak semua tapi mungkin hanya segelintir. Tetapi kita berharap agar tidaklah bilangan itu melainkan sedikit jika ada.
Setiap nikmat Allah yang dikurniakan, sungguh walaupun ianya sekecil zarah,hikmahnya sangatlah besar.

Kadang kala kita ditimpa sesuatu yang kita tidak sukai atau pun telah ditakdirkan untuk memperoleh sesuatu yang pada kita tidak berasa senang dengannya,,apakah yang kita lakukan??kita bersedih,merasa putus asa,merungut dan sebagainya atau pun bersyukur??

mungkin itu adalah balasan kepada kita atas apa yang telah kita lakukan sebelum ni,atau pun Allah menguji kita disitu,dan tidak salah jika dikatakn itu sendiri sebenarnya adalah nikmat,,mungkin dengan perkara itu kita lebih mengingati Allah dari sebelumnya.Allah lebih mengatahui apa yang lebih baik untuk kita.(Al-Baqarah,2:216)

Tidaklah ana sampaikan ini melainkan khusus untuk diri ana sendiri dan insyaAllah untuk kita semua,ana mohon maaf jika agak kurang di fahami dan ada kesalahan. Masa ni pun sebenarnya ana cuma nak kongsi sedikit perjalanan hidup ni, pasal berita kelahiran anak saudara baru ni,,tapi nampak macam tak banyak kn yang dikongsi di atas,,8')

'mood' kali ni agak mendatar kan??apa pun,bagi komen ja jika ada apa2,,8')
insyaAllah hanya ni ja untuk kali ni,

wallahu a'lam

Monday, May 16, 2011

Wahai yang terasing..

0 comments
ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ



~Segala puji bagi Allah dan selawat dan salam atas nabi junjungan,Muhammad,Rasulullah S.A.W serta atas para keluarga dan para sahabat Baginda~




"Bila berbicara soal Dai'e,gentar rasa hatiku..bila mgenangkn amanah yg harus ku pikul d bahu ku..ku t'igt akn tingkat iman ku yg bgtu rndh..ku trbyang akn dosa yg smkin mgunung tgginya..ku trkenang qiamullail n zikirku,masyaAllah,sgguh myedihkan..ku sering trtnya,knpa aq yg trplih???"



Ayat kat atas ana copy dari satu post kat fb,sememangnya bagi ana post ni adalah untuk muhasabah diri rakan seperjuangan yang menggalas amanah untuk memartabatkan dan menjulang Islam itu sendiri di muka Bumi Allah ini yang semakin hari kian tua, dakyah kuffar semakin berleluasa, yang asing menjadi kebiasaan, pemerintahan sekular yang semakin berleluasa menghanyutkn umat, dan hanya sebilangan yang mampu bertahan.


Post tersebut benar2 menyelimuti hati ini. Wahai sahabat dan sahabiah sekalian andai kata persoalan "kenapa aku yang terpilih?" timbul di benak hati kita, maka janganlah kita bersedih.


Bersenang hatilah kerana anda terpilih untuk masuk dalam golongan yang mana Baginda sebut dalam hadis Baginda golongan yang dagang(ghuraba').


"Sesungguhnya Islam itu datang sebagai dagang dan akan kembali sebagai dagang, Sesungguhnya beruntunglah bagi orang yang dagang"-mafhum hadis(ana asif andai kurang tepat maksud hadis yang ana sampaikan ni).
Kenapa "dagang" ?Kita lihat balik pada masa dahulu, orang yang brdagang membawa barang-barang dagangan yang asing bagi sesuatu kawasan itu. Apa kaitannya dengan Islam?


Tatkala  Baginda Rasulullah membawa Islam di awal perjuangan, Islam merupakan sesuatu yang asing bagi masyarakat arab jahiliyah ketika itu. Sedangkan Baginda sendiri yang diketahui ramai sebgai seorang yang jujur,Al-Amin,di tentang oleh masyarakat jahiliyah,hatta bapa saudara Baginda sendiri menolak Baginda dan ajaran Islam, bapa saudara yang dahulunya sangat gembira dengan kelahiran Baginda sehingga kegembiraannya itu mnyebabkannya membebaskan salah seorang hambanya yang menyampaikan berita kelahiran Baginda kepadanya.


Mungkin suma maklum dengan kisah di awal perjuangan Islam. Ketika itu umat Islam ditindas bahkan dipulaukan. Kita lihat umat Islam kini, perkara yang kita tidak biasa, yang bukan sepatutnya terjadi dalam diari kehidupan seorang muslim berlaku ibarat ianya suatu yang tidak mengapa jika berlaku. Banyak gejala sosial berlaku, 'couple' sana sini dan sebagainya.


Padahal perkara yang sepatutnya hadir dan dilaksana dalam kehidupan seorang muslim pula dikeji,dilabel sebgai tak ikut 'trend', zalim dan sebagainya. Malah ianya semakin asing bagi masyarakat kini,sehinggakan ada ulama' yang mengatakan zaman kita inilah zaman kdua yang disebut dalam hadis Baginda, "kembali sebagai dagang",,


Ana tertarik dengan satu ceramah Syeikh Khalid Yasin,seorg pendakwah kelahirn Brooklyn, berkaitan "ghuraba'",,satu situasi yg beliau katakn yang ana tertarik ialah;
bila seorg wanita yg dahulunya tidak mngamalkn Islam,ttpi mndapat hidayah untuk beramal hidup Islami,,dia brhnti kerja,tidak kluar rmh mlainkn dgn izin suami,mngenakan niqab dn sebgainya,kmudian si suami yang hairan dgn pnampilan baruny hairan,tidak mnerima dgn prubahan pad dirinya,d pndekkn crita,si suami mnceraikan si isteri yg telah bertaubat.




kemudian apa yg d katakn oleh Syeikh Khalid Yasin?,,jgn sdih,kerana dia termasuk dalam ghuraba',kita sama2 doakn insyaAllah dia akan dkurniakn suami yg turut bersama2nya dlm ghuraba',,
(lebih kurg ap yg dikatakn beliau dlm ceramah tersbut)


Sesungguhnya Allah mnjanjikan yang terbaik untuk umatnya,,


"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah,nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu." (Muhammad)47:7


Kadangkala terasa ujian ini sukar, tp ingatlah ketentuan yang telah ditetapkn-Nya adalah yang terbaik,


"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Al-Baqarah)2:216






Bersama kita muhasabah diri,sesungguhnya Allah itu dekat dan mendengar bagi hambanya yg berdoa,yakin akan janji Allah. Sungguh janji Allah adalah sebenar2 janji dan Dia tidak akan sesekali memungkiri janji-Nya..




Mehnah dan tribulasi adalah lumrah seorang pendakwah, pejuang Islam yang menegakkan syiar Islam dan menjulang kembali cahaya Islam di muka Bumi ini.
La tahzan ya jundullah,,.innAllaha ma'ana,,









Tidaklah ana sampaikan in melainkan khusus untuk diri ana sendiri dan insyaAllah untuk kita semua bersama2 ambil iktibar. 


Wallahu a'lam

Sunday, May 15, 2011

Tahap Kesedaran Kita (karya)

0 comments
ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ


~Segala puji bagi Allah dan selawat dan salam atas nabi junjungan,Muhammad,Rasulullah S.A.W serta atas para keluarga dan para sahabat Baginda~



Kali ni komik untuk terbitan buletin Infiniti Sahabat Al-'Irfaan,Kolej Matrikulasi Labuan,Edisi MPPB(minggu pengurusan pelajar baru) Sesi 2010/2011

Sahabat ana yang mencadangkan tajuk komik ni,sebab ana sendiri tak pasti nak letak apa.

Latar tempat :Kolej Matrikulasi Labuan, Wilayah Persekutuan Labuan

Untuk makluman,waktu Zuhur kat sini memang awal,sebab tu dalam komik ni latar masa bermula pada pukul 1.00 p.m. InsyaAllah kita sama-sama ambil 'ibrah yang tersurat dan tersirat.



                   

yang ini masa nak transfer ke dalam komputer,tak dapat nak scan,ambil gmbar ja,,susah sikit nak edit.


Yang bawah ni setelah siap,tp masih lagi banyak kekurangan.
Maaf atas segala slah dan silap.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------











Macam tergantung kan cerita ni?mungkin masa tu dah kekurangan masa,jadi kurang perah otak ni,,apa pun ana asif kepada suma...sekian

wallahu a'lam


Friday, May 13, 2011

Rahsia Solat

4 comments

ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ

~Segala puji bagi Allah dan selawat dan salam atas nabi junjungan,Muhammad,Rasulullah S.A.W serta atas para keluarga dan para sahabat Baginda~

Seorang doktor di Amerika Syarikat telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban yang ditemuinya dalam penyelidikannya. Dia amat kagum dengan penemuan tersebut, sehingga tidak dapat diterima oleh akal fikiran. Dia adalah seorang doktor neurologi. Setelah memeluk Islam, dia amat yakin akan perubatan secara Islam dan dengan itu telah membuka sebuah klinik yang bertemakan "Perubatan Melalui Al-Quran". 
























Kajian perubatan melalui Al-Quran membuatkan ubat-ubatannya berteraskan apa yang terdapat di dalam Al-quran. Diantara kaedah-kaedah yang digunakan termasuklah berpuasa, madu lebah, biji hitam (blackseed) dan sebagainya.

 Apabila ditanya bagaimana dia tertarik untuk memeluk Islam, maka doktor tersebut memberitahu bahawa semasa beliau melakukan kajian urat saraf, terdapat beberapa urat saraf di dalam urat manusia yang tidak dimasuki oleh darah. Padahal setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal. 

Setelah membuat kajian yang memakan masa, akhirnya beliau mendapati bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan pada ketika seseorang itu sedang sujud semasa mengerjakan sembahyang.

 Urat tersebut memerlukan darah hanya untuk beberapa sukatan yang tertentu sahaja. Ini bermaksud bahawa darah hanya akan memasuki urat tersebut mengikut kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh Islam. 
Begitulah keagungan ciptaan Allah. Jadi barang siapa yang tidak menunaikan sembahyang, maka otaknya tidak akan dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal.

Oleh yang demikian, kejadian manusia ini sebenarnya adalah untuk menganuti agama Islam 'sepenuhnya' kerana sifat fitrah kejadiannya memang telah dikaitkan oleh Allah dengan agama-Nya yang indah ini.


Kesimpulannya: Makhluk Allah yang bergelar manusia yang tidak bersembahyang, apatah lagi yang tidak beragama Islam, walaupun akal mereka berfungsi dengan secara normal tetapi sebenarnya dalam sesuatu keadaan mereka akan kehilangan pertimbangan dalam membuat keputusan yang normal.


Justeru itu, tidak hairanlah jika manusia ini kadang kala tidak segan silu untuk melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan fitrah kejadiannya, walaupun akal mereka mengetahui bahawa perbuatan yang akan dilakukan itu adalah bersalahan dengan kehendak mereka. Inilah adalah kesan daripada ketidakupayaan otak mereka untuk mempertimbangkan akan perbuatan mereka itu secara lebih normal.

Maka dengan itu tidak hairanlah timbulnya bermacam-macam gejala sosial masyarakat masa kini. Dari itu, marilah kita bersama-sama mengambil iktibar daripada kisah di atas. Ambillah Islam secara menyeluruh dan bukannya secara berdikit-dikit. 


~edited by Ibn Bakr
  Maaf atas salah dan silap

Betapa segala yang telah ditentukan Allah ada hikmahnya,manakan
hendak dan mampu untuk kita menolaknya hatta sekalipun musibah yang menyinggah.

Untuk renungan ana khususnya dan insyaAllah untuk kita semua. Hak Allah wajib kita laksanakan dan
 betapa indahnya tatkala dilaksanakan dengan ikhlas dan sepenuh hati.

Ya Allah,
hanyutkan kami di lautan Cinta-Mu.

Wednesday, May 11, 2011

Lelaki Acuan Al-Quran

5 comments
ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ



Alhamdulillahi rabbil 'alamin wa huwa 'ala kulli syaii'n qodir,
wassholatu was salamu 'ala aysrofil anbiya wal mursalin,saidil mursalin,Muhammad Rasulullah S.A.W wa 'ala alihi wa sohbihi wa barik wa sallim. . .






























Lelaki Acuan Al-Quran Ialah 
Seorang Lelaki Yang Beriman
Yang Hatinya Disaluti Rasa Taqwa Kepada Allah SWT
Yang Sentiasa Haus Dengan Ilmu
Yang Sentiasa Dahaga Dengan Pahala
Yang Solatnya Adalah Maruah Dirinya
Yang Tidak Pernah Takut Berkata Benar
Yang Tidak Pernah Gentar Untuk Melawan Nafsu


Lelaki Acuan Al-Quran Ialah 
Lelaki Yang Menjaga Tuturkatanya
Yang Tidak Bermegah Dengan Ilmu Yang Dimilikinya 
Yang Tidak Bermegah Dengan Harta Dunia Yang Dicarinya 
Yang Sentiasa Berbuat Kebaikan Kerana Sifatnya 
Yang Pelindung Yang Mempunyai
Ramai Kawan Dan Tidak Mempunyai Musuh Yang 
Bersifat Jembalang
 

Lelaki Acuan Al-Quran Ialah
Lelaki Yang Menghormati Ibubapanya
Yang SentiasaBerbakti Kepada Kedua Orang Tua Dan Keluarga
Yang Bakal Menjaga Keharmonian Rumahtangga 
Yang Akan Mendidik Anak-Anak Dan Isteri Mendalami Agama Islam 
Yang Mengamalkan Hidup Penuh Kesederhanaan Kerana
Dunia Baginya Adalah Rumah Sementara Menunggu Akhirat
 

Lelaki Acuan Al-Quran Sentiasa Bersedia Untuk Agamanya
Yang Hidup Di Bawah Naungan Al-Quran Dan 
Mencontohi Sifat Rasulullah SAW 
Yang Boleh Diajak Berbincang Dan berbicara
Yang Sujudnya Penuh Kesyukuran Dengan Rahmat 
Allah Ke Atasnya
 

Lelaki Acuan Al-Quran Tidak Pernah Membazirkan Masa
Yang Matanya Kepenatan Kerana Kuat Membaca
Yang Suaranya Lesu Kerana Penat Mengaji Dan Berzikir
Yang Tidurnya Lena Dengan Cahaya Keimanan
Yang Bangun Subuhnya Penuh Dengan Kecerdasan
Kerana Sehari Lagi Usianya Bertambah Penuh Kematangan
 

Lelaki Acuan Al-Quran Sentiasa Mengingati Mati
Yang baginya Hidup Di Dunia Adalah Ladang Akhirat
Yang Mana Buah Kehidupan Itu Perlu Dibajai Dan Dijaga 
Meneruskan Perjuangan Islam Sebelum Hari Kemudian
 

Lelaki Acuan Al-Quran Ialah Lelaki Yang Tidak
Mudah Terpesona Dengan Buaian Dunia 
Kerana Dia Mengimpikan Syurga
Di Situlah Rumah Impiannya
Bersama Wanita Acuan Al-Quran.





edited by Ibn Bakr
~peringatan khusus untuk diri ana sendiri dan insyaAllah kepada sekalian muslimin,asif jiddan atas salah dan silap

Ingatlah akan janji Allah, sesungguhnya Allah tidak akan memungkiri janji-Nya dan sesungguhnya janji Allah adalah sebenar-benar janji.Tatkala diri bertemu noda dunia,ku pasrahkan segala kepada Mu di samping daya yg ku hulurkan dengan izinMu. Ya Allah,kurniakan daku kekuatan dalam ku melalui jalan menuju-Mu. .

Wallahu 'alam

Monday, May 09, 2011

Ibu

0 comments

ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ


 
Senyumanmu membelai hati,
Di kala senja bertandang menyelimuti,
yang mencantas suka dalam diri,
yang mengundang duka ke mari,
Lalu berlalu pergi tanpa ku sedari,

Tika itu ku tak mengerti apa,
berdepan jeram sungai dalam dunia,
yang berkunjung dek berlalu masa,
yang berkunjung tak kenal rupa,

Tapi dirimu tak kenal erti lelah,
mencurah kasih bukan susah,
dalam setiap waktu yang menjengah,
tak lepas mendidik akhlak Islamiah,

kini si kecil semakin mengenal dunia,
yang engkau ajarkan jangan kasihkannya,
takut terlupa nun akhirat sana,
yang hayatnya selamanya,
mengajarku untuk mngejar cinta-Nya,

tiap detik terkenangkanmu,
kasih dan cinta yang kau curah padaku,
ku khabarkan madah pada sang bayu,
mohon salam cintaku sampai padamu,
pada Yang Maha Kuasa ku rayu,
Agar dirimu sejahtera selalu,

Ratu hati pujangga jiwa,
Izinkan maaf anakmu meminta,
Kerna detik ini tak bersua,
dek musafir larut diraga.


Saturday, May 07, 2011

Shoutul 'Irfaan

0 comments
ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ


Alhamdulillah..kali ni cuma nk crita skit,,
tetiba terkenang sahabat-sahabat sekumpulan tym dgr lagu blog ana ni..Shoutul 'Irfaan

Ana masih ingat bgaimana ana masuk dlm bidang nasyid ni kt kolej,,masa tu dlm mnggu pngurusan pljr2 baru untuk sesi 2010/2011,,dlm orientasi untuk Sahabat Al-'Irfaan (organisasi surau)..

masa tu ana rapat ngn sorg sahabat ni,dy suka brnasyid,,tp tym tu blum lg lar trtubuh Shoutul 'Irfaan,,dalam masa kami yg ada,last2 kmi pn brkongsi minat. da lepas mnggu tu,mula lar mncari2 sahabat yg ad minat yg sama..

Alhamdulillah,masa mula2 tu kami dpt mngumpul dlm lbih kurg 7 org,first tym performance dlm majlis perlantikan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar,JPP,,masa tu masi baru lg,byk lar jgk kurg..malu lar jgk,da lar berucap dpan org ramai sblum tu,pastu bwat prsembahan plak

Tym tu bawa lagu Hamzah Asadullah dan Kehidupan,,hmpir stiap hari,lpas Asar kami g kmpul kt "port",berlatih nasyid lar kononnya,,kmudian persembahan kdua masa malam Amal Palestin,,masi lg banyak kkurangan,,

hampir kbnyakan masa ana brkumpul ngn dorg,dn sahabat2 len,,masa yg terus berlalu mnyaksikn bbrapa ahli yg xdpt mneruskn brsama2,x kurg jgk yg baru mnyertai,,alhamdulillah

satu ketika,muncul bbrp watak dlm khidupan kami,,kami pnggil Abg Is brsama tman ny,Abg Bob,,ahli kmpulan nasyid Hawari,,mereka lar yg byk mngajar dlm bab nasyid ni..byk bnda baru kami pelajari,pngagihan suara,tingkat suara,asa harmoni,latihan suara dll

satu yg mmg takkan ana lupa,,slalu berlatih last minit utk persembahan,,alhamdulillah ad skit perubahan masa semester 2,,masi ingat lg pernah abg Is suruh kami brtanding antara kami sndiri,,satu lg,cara meluahkn dn mnghayati lagu,,syukran Abg Is,Abg Bob,,

terkadang menyepi,alhamdulillah ukhuwah kmbali teguh,,rsa sdih skit lar sbb x dpt join tym Mnngu Pnghayatn Islam,sbb mnyelaras satu mjlis tym tu,,tp ana suka dgr antum nyanyi dlm mjlis tu,,ad jgk lar stu prsmbahan tym MPI ana ikut,masa tu ad bawa lagu Sahabat Al-'Irfaan sndri hasil karya alumni..

persembahan yg last tym mjlis perpisahan Sahabt Al-'Irfaan,malam Setahun Bersama,Sehayat Terasa,,masa tu bwa lagu Teman(kalo xslap tjukny),lgu Hakikat dr kmpulan Durrani dn lgu Sahabat dr kmpuln Hawari..

seringkas ni sj lar yg ana mmpu madahkan,,kepada sahabt Shoutul 'Irfaan,,ana rndu masa kita bersama dulu,InsyaAllah kita kn bertemu lg kerana-Nya dlm ukhuwah fillah abadan abada..8')



Syukran jazilan kepada akhi Shahfieq yg edit dan sudi berkongsi gmbar ni,,masa ni tgh berlatih utk persembahan yang last,masa ni blum suma dtg,,kepada sahabat yg baca entry ni,maaf kalo ad trsilap,mgkn dr segi jln crita dn segalanya,mhon d perbetulkan.


Syukran kpd Abg Is,Abg Bob,kumpulan Deafroza dn suma yg terlibat
 dan syukran kepada suma sahabat,,

Ana rindu saat kita bersama..

Friday, May 06, 2011

Lawak(?)

1 comments



ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ




[InsyaAllah utk entry kali ni nak kongsi satu artikel buat renungan dan janaan minda bersama..Mohon pembetulan dn maaf atas salah dan silap ]






Bayangkan benda ini berlaku pada anda.....



Suatu hari pada masa Sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah... tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi seluruh tubuhnyer dgn pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa 'machinegun'... lalu salah seorang lelaki itu bertempik: 



"Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu" Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri....


daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing-masing termasuk Pak Imam tu...
Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata:


"Ok Pak Imam, saya dah halau SEMUA yang hipokrit,sekarang bolehlah Pak Imam mulakan sembahyang Jumaat".... sambil kedua lelaki tersebut bersedia untuk sama-sama bersembahyang berjemaah....




Macammana.. adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas. selain terhibur anda fikirlahlah...
" Lawak kan, dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya 20 yg betul-betul beriman... "

" Lawak kan, berapa banyak manusia yang mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya...kedua lelaki hanya membawa mesin-gun.. dia tak kata pun nak bunuh.. tapi generasi skrang.. amat lemah.. baru kena ugut terus lari lintang pukang.. lupa yg dia tak sembahyang jumaat lagi..."

"Lawak kan, ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja.. tu pun bila time sembahyang jumaat..tunjuk muka kat org kampung.. ada tu lagi dashyat setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang raya..."

"Lawak kan, ramai orang percaya kepada gosip dan

"Lawak kan, berapa ramai yg percaya dunia hanya sementara, akhirat adalah tempat yang kekal,tapi berlumba-lumba mengejar dunia"

"Lawak kan, kita boleh bersembang dgn boyfriend atau girlfriend berjam-jam tapi nak berdoa kepada ALLAH alahai.. tak cukup masa..


Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak thread atau email yang berunsur lawak jenaka dan
lucah kesemua tempat tapi merasa berat nak berkongsi dan nak hantar artikel2 yang berunsur agama
apa yang di tulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatit dalam al Quran"



~edited by Ibn Bakr

Wahai diri,
renung-renungkan,fikir-fikirkan

Wallahu a'lam

Thursday, May 05, 2011

Satu ketika

1 comments
ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ


Alhmadulillahi rabbil 'alamin,,segala puji ana rafakkan,yg hanya haq kepada-Nya,,selawat dan salam atas Nabi Muhammad,Rasulullah,,dan atas keluarga serta sahabat Baginda..

Pada ruangan kali ni ana terdetik utk mnceritakan satu peristiwa yg pernah ana lalui bersama seorang sahabat ana,.

Dia salah seorang sahabat yg ana sangat kagumi. Ana hormat akan ilmunya apatah lg akhlaknya. Dialah juga yang mngajak ana utk trun medan ke dakwah,mngajak kpd kbenaran dn mncegah drpd kmungkaran.


Dimulakan cerita,kami selalunya akan meronda kolej slps Isyak dan slaluny dialah yg akan bersuara apabila kami trserempak dgn pasangan yg mncuriga,,

Pada satu mlm ana xdpt ikut sahabat ana,jd dia bwa lg sorg sahabat ana yg lain dgn dia,,setelah selesai urusan ana,,sahabat ana telefon ana dn meminta untuk ana pergi ke tmpat biasa yg kami selalu ronda.Rupa-rupanya mlm tu ad lebih dari satu pasangan yg mncuriga.


Alhamdulillah kami dapat leraikan yg pertama dgn yg kedua. Tetapi lain plak ngn yg terakhir,,bila sahabt ana mnghampiri dn memulakan bicara,klihatan lelaki trsebut mninggikan suara.Sahabat ana cuba utk tidak mmbrukkn lg suasana,ana yg brdiri kt situ mnerangkn kpd lelaki trsebut ap sbnrny yg kami buat,bukanlah utk mncari gaduh. Terjadi sdikit prbualan antara sahabt ana dgn lelaki trsbut,d pndekkn crita,lelaki trsbut brtanyakn nama sahabat ana,sahabt ana pn mmbritahu nmany,,dn masing2 pn tahu nma2 msing2..

Alhamdulillah mlm tu x trjd pa2 yg x d ingini,,mmg pngalaman prtama kami dlm usaha,sahabat ana trutamanya,mncegah prbuatn brdua2 d tmpt sunyi cmni,,rupa2nya bukan itu klimaks utk crita ni.SubhanAllah,,betapa indah ap yg d aturkn Allah utk hambanya.

Setelah dua hari(kalo ana x slap),,seorg drpd sahabat kami yg lain berjmpa dgn ana slpas solat zuhur dan brtanyakn kpd ana kalo ad d antara kami smasa mmbuat rondaan,mnggunakan nama rakannya.Rupanya lelaki yg kami jmpa mlm tu brjmpa dgn kmpulan sahabt ana yg satu ni,lelaki tu kata kmi guna nma rakan sahabt kmi ni smasa sahabat ana mmperkenalkn diriny pd mlm tu.

Ana pn mnceritakan apa sbnrnya yg berlaku agar x tmbul prkara yg x elok d sbbkn tuduhan trsebut. Ptg tu,lpas Asar ana bgtw sahabt ana utk brjmpa ngn kmpulan sahabat kmi yg satu ni.Alhamdulillah,ptg tu klihatan suma da "settle''.Sahabt ana tenang dan mmberikn respon yg berakhlak bg ana,trhadap tduhan trsbut.


Setelah brapa bulan(atau mnggu kot,ana x brp ingat),lpas tmat pngajian d kolej,ana trlihat satu post kt facebook,bbrpa kmpuln sahabt kmi yg satu ni klihatanny masih prcaya dgn tuduhan atas diri sahabat ana trsbut, Betapa sdih diri ana walaupun bkn ana tuduhan itu d tujukn.Ana masih ingat kata2 sahabt ana mngenai tduhan ni,,"ndak pa,biarkn jak"(xpa,biarkn sj)


InsyaAllah sama 2 kita ambil iktibar,,sesungguhny dlm Jalan ini sntiasa akan ad ujian-Nya,,

"Katakanlah:'Jika bapa-bapa,anak-anak,saudara-saudara,isteri-isteri,kaum keluargamu,harta kekayaan yg kamu usahakn,prniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya,dan rumah-rumah tempat tinggal yang kami sukai,adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya,maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik."
~9(At-Taubah):24

"Hai orang-orang  yang beriman,jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukan mu"
~47(Muhammad):7


Ya Allah,kurniakanlah kami hidayah-Mu,
tunjukknlah kepada kami apa yang haq itu adalah sebenar-benar haq
dan yang batil itu adalah satu kebatilan,,




























Ya Allah,,
betapa kecil "fitnah" yang Engkau turunkan pada hamba-Mu
jika dibandingkan dengan mahar Cinta-Mu,,


Wallahu'alam

Ceriakan harimu(karya)

1 comments
ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ


Alhamdulillah,,tiada daya dn kekuatan mlainkan-Nya,,kali ni ana dpt lg siapkn satu karya,,sbnrny karya kali ni ada lah atas permintaan salah sorg sahabt ana,,'hardcopy' kt shbt ana,,ana hany tngkap gmbr lukisan ni pastu edit pkai adobe..


Gambar lukisan asal


Sbnrny lukisan ni ana dah lama siapkn,,masa tu hari2 trakhir ana kt kolej,,tp bru siap edit,,



Setelah di''edit''



Wallahu'alam..

Wednesday, May 04, 2011

Lelaki

3 comments
ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ






Dulu,
Bila disebut lelaki,
Wanitanya mendongak megah,
Lelaki kami Asadullah, Saifullah,
Tokoh ramai tak terkira,
Kini,
Bila disebut lelaki,
Wanitanya menunduk lemah,
Tokoh kami sedikit sekali,
Ramainya, boneka Yahudi.



Dulu,
Bila disebut lelaki,
Wanitanya tenang di hati,
Lelaki kami menjaga, melindungi,
Kini,
Bila disebut lelaki,
Wanitanya mahu cabut lari,
Lelaki khianat, perogol bersiri.

Dulu,
Bila seorang wanita teraniaya,
Sepasukan kuda putih membela,
Al-Mu’tasim kebanggaan wanita,
Kini,
Ribuan wanita suci dipenjara,
Fatimah diperkosa minta dibela,
Lelaki tunduk tak bertenaga.

Dulu,
Bila wanita di bawah jagaannya,
Lelaki memagari sehabis daya,
Tiada siapa berani menggoda,
Kini,
Bila wanita di bawah jagaannya,
Lelaki tak kisah auratnya terbuka,
Wanitanya dibiar bebas, binasa.

Dulu,
Lelaki menggadai harta dan nyawa,
Untuk mengangkat kemuliaan agama,
Kini,
Lelaki menggadai ketinggian agama,
Demi nafsu, dunia dan seisinya.

Dulu,
Lelaki bermatian mencipta sejarah,
Kental berjihad, tekun berdakwah,
Kini,
Lelaki hanya menyanjungi sejarah,
Diri bermalasan, tenaga tak dikerah.

Dulu,
Lelaki memperjuangkan deen dan ummah,
Al-Farouq, Zunurain mati terbunuh,
Kini,
Lelaki memperjuangkan diri dan kroninya,
Hingga sanggup membunuh.

Dulu,
Lelaki bersatu menghadapi musuh,
Angkatannya kuat dan teguh,
Kini,
Lelakinya berpuak dan berpecah,
Sesama sendiri saling bertelingkah.

Kembalilah lelakiku,
Pada kelelakianmu,
Kami rindukan lelaki dulu,
Acuan Madrasah Rasul.

Srikandi,
Damsyik, Syria

* Dipetik dari novel ‘Syabab Musafir Kasih’
Karya Fatimah Syarha Mohd.

<perkongsian dr sbuah post kt facebook,,utk brsama kita menilai diri bg yang bergelar muslimin..>

Sunday, May 01, 2011

Lelaki Soleh..

5 comments
ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ

SIAPAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN LELAKI SOLEH




Lelaki Soleh dapat di definisikan sebagai seorang lelaki muslim yang beriman (mukmin), bersih dari segi zahir dan batinnya, mengambil makanan yang bersih dan halal(bukan dari sumber yang haram)serta sentiasa berusaha menjauhkan dirinya dari perkara perkara yang akan mendorong kearah maksiat dan menariknya ke jurang NERAKA yang amat dalam.



Lelaki soleh juga ialah seorang lelaki yang sentiasa taat kepada Allah swt. dan RasulNya walau dimana sahaja mereka berada dan pada bila bila masa sahaja. Kesolehan dan keimanan seseorang tidak dapat dilihat dan diukur dari segi lahiriah semata mata kerana ianya adalah berkait rapat dengan masalah AKIDAH dan KEYAKINAN, kepada siapa dia menyerah keyakinan dan ketaatan dan sebaliknya.


TAUHID merupakan dasar tertinggi dalam kehidupan yang harus sentiasa dipelihara kerana apabila tauhid tidak betul dan sempurna, maka seluruh amalan yang dilakukan adalah sia-sia sahaja. Apabila telah jelas kepada siapa kita memberikan perwalian dan terhadap pihak mana kita menolak kepimpinan, barulah Tauhid akan menjadi kenyataan dan berdiri dengan tegaknya dalam jiwa seseorang.


Oleh yang demikian, jelaslah bahawa kesolehan seseorang lelaki itu tidak dapat dinilai dari segi lahiriah semata-mata. Ianya adalah lebih jauh dan mendalam dari itu semua. Antara hal-hal yang harus dilihat dan dikaji pada setiap individu muslim ialah perkara-perkara yang bersangkutan dengan keyakinan, tujuan dan pandangan hidup serta cita-cita dan jalan hidup seseorang itu.

KRITERIA-KRITERIA LELAKI SOLEH SEPERTI YANG DIMAKSUDKAN OLEH AL QURAN DAN AL HADIS.....

1. Sentiasa taat kepada Allah swt dan Rasullulah saw.

2. Jihad Fisabilillah adalah matlamat dan program hidupnya.

3. Mati syahid adalah cita cita hidup yang tertinggi.

4. Sabar dalam menghadapi ujian dan cabaran dari Allah swt.

5. Ikhlas dalam beramal.

6. Kampung akhirat menjadi tujuan utama hidupnya.

7. Sangat takut kepada ujian Allah swt. dan ancamannya.

8. Selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya.

9. Zuhud dengan dunia tetapi tidak meninggalkannya.

10. Solat malam menjadi kebiasaannya.

11. Tawakal penuh kepada Allah taala dan tidak mengeluh kecuali kepada Allah swt

12. Selalu berinfaq samaada dalam keadaan lapang mahupun sempit.

13. Menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin dan ukhwah diantara mereka.

14. Sangat kuat amar maaruf dan nahi munkarnya.

15. Sangat kuat memegang amanah, janji dan kerahsiaan.

16. Pemaaf dan lapang dada dalam menghadapi kekurangan manusia, sentiasa saling koreksi sesama saudara dan tawadhu penuh kepada Allah swt.

17. kasih sayang dan penuh pengertian kepada keluarga.



Selain daripada ciri-ciri diatas, orang orang yang soleh juga merupakan insan insan yang senantiasa mendapat ujian dan cubaan daripada Allah swt. setelah para nabi nabi dan orang orang yang mulia. Mereka menghadapi segala ujian tersebut dengan hati yang tabah dan tetap teguh dalam keimanan serta pendirian. Mereka tidak mudah menyerah kalah dari keganasan dan tekanan musuh.





 ~edited by Ibn Bakr
<skadar perkongsian, dn peringatan agar muhasabah diikat d hati, trutama bg diri yg lemah ini,, maaf andai ada salah dan silap,,,sangat2 d persilakan kpd sesiapa yg nak share artikel ni>
 

Komen Terbaru