Powered by Blogger.
 

Monday, May 16, 2011

Wahai yang terasing..

0 comments
ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ



~Segala puji bagi Allah dan selawat dan salam atas nabi junjungan,Muhammad,Rasulullah S.A.W serta atas para keluarga dan para sahabat Baginda~




"Bila berbicara soal Dai'e,gentar rasa hatiku..bila mgenangkn amanah yg harus ku pikul d bahu ku..ku t'igt akn tingkat iman ku yg bgtu rndh..ku trbyang akn dosa yg smkin mgunung tgginya..ku trkenang qiamullail n zikirku,masyaAllah,sgguh myedihkan..ku sering trtnya,knpa aq yg trplih???"



Ayat kat atas ana copy dari satu post kat fb,sememangnya bagi ana post ni adalah untuk muhasabah diri rakan seperjuangan yang menggalas amanah untuk memartabatkan dan menjulang Islam itu sendiri di muka Bumi Allah ini yang semakin hari kian tua, dakyah kuffar semakin berleluasa, yang asing menjadi kebiasaan, pemerintahan sekular yang semakin berleluasa menghanyutkn umat, dan hanya sebilangan yang mampu bertahan.


Post tersebut benar2 menyelimuti hati ini. Wahai sahabat dan sahabiah sekalian andai kata persoalan "kenapa aku yang terpilih?" timbul di benak hati kita, maka janganlah kita bersedih.


Bersenang hatilah kerana anda terpilih untuk masuk dalam golongan yang mana Baginda sebut dalam hadis Baginda golongan yang dagang(ghuraba').


"Sesungguhnya Islam itu datang sebagai dagang dan akan kembali sebagai dagang, Sesungguhnya beruntunglah bagi orang yang dagang"-mafhum hadis(ana asif andai kurang tepat maksud hadis yang ana sampaikan ni).
Kenapa "dagang" ?Kita lihat balik pada masa dahulu, orang yang brdagang membawa barang-barang dagangan yang asing bagi sesuatu kawasan itu. Apa kaitannya dengan Islam?


Tatkala  Baginda Rasulullah membawa Islam di awal perjuangan, Islam merupakan sesuatu yang asing bagi masyarakat arab jahiliyah ketika itu. Sedangkan Baginda sendiri yang diketahui ramai sebgai seorang yang jujur,Al-Amin,di tentang oleh masyarakat jahiliyah,hatta bapa saudara Baginda sendiri menolak Baginda dan ajaran Islam, bapa saudara yang dahulunya sangat gembira dengan kelahiran Baginda sehingga kegembiraannya itu mnyebabkannya membebaskan salah seorang hambanya yang menyampaikan berita kelahiran Baginda kepadanya.


Mungkin suma maklum dengan kisah di awal perjuangan Islam. Ketika itu umat Islam ditindas bahkan dipulaukan. Kita lihat umat Islam kini, perkara yang kita tidak biasa, yang bukan sepatutnya terjadi dalam diari kehidupan seorang muslim berlaku ibarat ianya suatu yang tidak mengapa jika berlaku. Banyak gejala sosial berlaku, 'couple' sana sini dan sebagainya.


Padahal perkara yang sepatutnya hadir dan dilaksana dalam kehidupan seorang muslim pula dikeji,dilabel sebgai tak ikut 'trend', zalim dan sebagainya. Malah ianya semakin asing bagi masyarakat kini,sehinggakan ada ulama' yang mengatakan zaman kita inilah zaman kdua yang disebut dalam hadis Baginda, "kembali sebagai dagang",,


Ana tertarik dengan satu ceramah Syeikh Khalid Yasin,seorg pendakwah kelahirn Brooklyn, berkaitan "ghuraba'",,satu situasi yg beliau katakn yang ana tertarik ialah;
bila seorg wanita yg dahulunya tidak mngamalkn Islam,ttpi mndapat hidayah untuk beramal hidup Islami,,dia brhnti kerja,tidak kluar rmh mlainkn dgn izin suami,mngenakan niqab dn sebgainya,kmudian si suami yang hairan dgn pnampilan baruny hairan,tidak mnerima dgn prubahan pad dirinya,d pndekkn crita,si suami mnceraikan si isteri yg telah bertaubat.




kemudian apa yg d katakn oleh Syeikh Khalid Yasin?,,jgn sdih,kerana dia termasuk dalam ghuraba',kita sama2 doakn insyaAllah dia akan dkurniakn suami yg turut bersama2nya dlm ghuraba',,
(lebih kurg ap yg dikatakn beliau dlm ceramah tersbut)


Sesungguhnya Allah mnjanjikan yang terbaik untuk umatnya,,


"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah,nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu." (Muhammad)47:7


Kadangkala terasa ujian ini sukar, tp ingatlah ketentuan yang telah ditetapkn-Nya adalah yang terbaik,


"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Al-Baqarah)2:216






Bersama kita muhasabah diri,sesungguhnya Allah itu dekat dan mendengar bagi hambanya yg berdoa,yakin akan janji Allah. Sungguh janji Allah adalah sebenar2 janji dan Dia tidak akan sesekali memungkiri janji-Nya..




Mehnah dan tribulasi adalah lumrah seorang pendakwah, pejuang Islam yang menegakkan syiar Islam dan menjulang kembali cahaya Islam di muka Bumi ini.
La tahzan ya jundullah,,.innAllaha ma'ana,,









Tidaklah ana sampaikan in melainkan khusus untuk diri ana sendiri dan insyaAllah untuk kita semua bersama2 ambil iktibar. 


Wallahu a'lam

0 comments:

Post a Comment

 

Komen Terbaru