Powered by Blogger.
 

Saturday, June 18, 2011

Pelajarku

2 comments
ﺑﹻﺴﹿﻢﹺ ٱﷲﹺ ٱﻟﺮﱠﺣْﻣﹷﻦ ٱﻟﺮﱠﺣﹻﻴﹿﻢﹺ


~Segala puji bagi Allah dan selawat dan salam atas nabi junjungan,Muhammad,Rasulullah S.A.W serta atas para keluarga dan para sahabat Baginda~






Alhamdulillah baru pulang dari tempat kerja,,sebenarnya ana sedang bercuti menunggu sesi pengajian yang akan datang insyaAllah dalam bulan 9 nanti, jadi ana tidak mahu biarkan cuti ni terus berlalu tanpa ana menggunakannya dengan sebaiknya. Alhamdulillah cuti ni, ana dapat bekerja di sebuah pusat tuisyen di samping menjelajah di Bumi Allah ini bersama sahabat2 untuk menimbah ilmu, berkongsi ilmu, dan sebagainya.(macam buat karangan plak kn) 






Untuk hari ni, ana cuma mengajar seorang pelajar tingkatan 3. Sebenarnya sebelum ni, ana hanya bekerja pada waktu malam, tapi untuk kelas petang ni, ana baru diamanahkan beberapa hari yang lalu. 


Sebenarnya apa yang ana nak kongsikan petang ni adalah berkenaan pelajar tersebut. Ana betul2 kagum dengan pelajar ni dan ibu bapanya. 


seorang pelajar yang tinggal di asram sudah tentu sepanjang masa hanya berada di asrama dan sekolah setiap hari melainkan pada hari cuti setiap minggu dan hari cuti yang lain di mana mereka mungkin akan outing(keluar bandar) mahupun balik bermalam di rumah. Ini hanya sedikit yang ana dapat ringaskan tentang kehidupan di asrama sekolah. 


Balik kepada cerita pelajar tadi, ayah kepada pelajar ni sedar yang anaknya agak lemah dalam subjek tertentu,,berdasarkan apa yang ana telah dimaklumkan. Jadi beliau pun menghantar anaknya untuk bertuisyen kat pusat tuisyen di mana ana bekerja setiap minggu. 


Bayangkan,,pelajar ni tinggal kat asrama, dan tuisyen kat sini setiap minggu pada hari sabtu dan ahad, dan jarak sekolah pelajar ni dan pusat tuisyen ni bukannya dekat malah jauh. 


Ayah pelajar ni mengambil anaknya dari sekolah pada hari sabtu untuk dihantar ke pusat tuisyen, kemudian pelajat tu akan bermalam di rumah dan esoknya pula pergi lagi ke tuisyen untuk subjek yang lain dan lepas kelas, balik semula ke asrama. Semua ini dilakukan setiap minggu sehingga pelajar ini menghadapi PMR insyaAllah. 


Lihatlah betapa pengorbanan dan sayang si ayah untuk anaknya, dan kepatuhan serta ketaatan si anak pada ayahnya yang sanggup berulang alik dari asrama ke pusat tuisyen demi memperkasa ilmu di dada.

SubhanAllah..

"Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih"

wallahu 'alam



2 comments:

  1. bos, ko ajar subs apa?

    ReplyDelete
  2. subjek sains,matematik, BM dn BI,,bm dn bi ni utk pljr skola rendah ja..8')

    ReplyDelete

 

Komen Terbaru